Αφού τελείωσε με πολύ ενδιαφέρον και σημαντική συμμετοχή η 4η συνάντησή μας στην αυλή, ας μαζευτούμε τώρα μέσα στην τάξη την Πέμπτη 15/3/2018 μετά το πέρας των μαθημάτων 13:15 μ.μ., να προσανατολισθούμε και να χαράξουμε πορείες πάνω σε χάρτες.
Υπολογισμός
αζιμούθιων πάνω στο χάρτη
Α)Τοποθετούμε
το «χάρακα» της πυξίδας χάρτου κατά τέτοιο τρόπο ώστε ο χάρακας να εφάπτεται,
δηλαδή να «ενώνει», δύο χαρακτηριστικά σημεία.
Β)Στη
συνέχεια κρατώντας σταθερή τη βάση της πυξίδας, δηλαδή τον «χάρακα της» αλλά
και το χάρτη, αρχίζουμε και περιστρέφουμε το ανεμολόγιό της ώστε ο βορράς του
ανεμολογίου (Ν) να συμπίπτει με τον βορρά της μαγνητικής βελόνας.
Γ)Όταν γίνει
αυτό διαβάζουμε στη βάση του «βέλους σκοπεύσεως» το αζιμούθιο το οποίο πρέπει
να τηρήσουμε προκειμένου να φθάσουμε από το ένα χωριό στο άλλο.
(Στο σημείο
αυτό πρέπει να προσέχουμε οι γραμμές προσανατολισμού της πυξίδας μας βρίσκονται
στη βάση της κλίμακας του ανεμολογίου, να είναι παράλληλες προς τις γραμμές
τετραγωνισμού βορρά - νότου του χάρτη.)
Ένας έμπειρος χρήστης που διαθέτει πυξίδα, χάρτη και θέλει να
υπολογίσει πάνω στο χάρτη το αζιμούθιο μεταξύ δύο σημείων δεν χρειάζεται να
προσανατολίσει τον χάρτη προς τον μαγνητικό βορρά.
Ο έμπειρος θα τοποθετήσει κατευθείαν την πυξίδα του έτσι που ο χάρακάς
της θα «ενώνει» τα δύο αυτά σημεία ( δηλαδή το σημείο αφετηρίας με το σημείο
προορισμού) και αμέσως μετά θα στρέψει το ανεμολόγιο της πυξίδας με το χέρι του
έτσι που οι γραμμές προσανατολισμού της πυξίδας του (που βρίσκονται στον «πάτο»
του ανεμολογίου) να είναι παράλληλες με τις γραμμές τετραγωνισμού βορρά – νότου
του χάρτη.
Πεζοπορία
με χρήση χάρτη
Πεζοπορία με
χρήση χάρτη, στάσεις σε θέσεις παρατήρησης του τοπίου, χρήση χάρτη κατά την
παρατήρηση.
Α. Μελέτη
χάρτη – σημειώσεις πορείας
Επιλέγουμε
μια πεζοπορική διαδρομή, όχι μεγαλύτερη από 3 – 4 χιλιομέτρων. Το μονοπάτι που
θα ακολουθήσουμε πρέπει να αποτυπώνεται στο πεζοπορικό χάρτη.
1ον: Να μελετήσουν το χάρτη και να
υπολογίσουν την απόσταση από το σημείο αφετηρίας Α έως το σημείο προορισμού Β.
2ον: Ζητάμε από κάθε ομάδα να «κρατήσει
βασικές σημειώσεις» με τα χαρακτηριστικά της πορείας.
Τμήμα πορείας
|
Ξεκινάμε
|
Κατεύθυνση / απόσταση
|
Φθάνουμε
|
Παρατηρήσεις
|
Β.
Προσανατολισμός χάρτη στο πεδίο με παρατήρηση
Να
καταδείξουν το Βορά στο πεδίο.
Προσανατολισμός
χάρτη με παρατήρηση.
Γ.
Εντοπισμός της θέσης που βρισκόμαστε με «πλοηγό» τον πεζοπορικό χάρτη και με
χρήση της πυξίδας.
Ζητάμε να
προσδιορίσουν τη θέση τους με τη βοήθεια του χάρτη.
Ελάτε να "ψαχθούμε" πάνω σε χάρτη, σας περιμένω.
Παπαϊωάννου Ελευθέριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου